A sikeres digitalizáció kulcsa

Manapság gyakran halljuk ezt a kifejezést, hogy „digitalizáció” és sokan mondják, hogy „Digitalizálj, ha nem szeretnél lemaradni. De vajon tényleg mindenkinek megéri digitalizálni? A válasz: attól függ.  

A digitalizációnak valóban rengeteg előnye van és minden vállalat számára tartogat valamit. Segíthet a folyamataink optimalizálásában, a kommunikációnk javításában, a mobilitás növelésében, a költségek csökkentésében stb. függetlenül attól, hogy milyen digitalizációs megoldást vagy terméket választunk.  

Ahhoz azonban, hogy a vállalatnak valóban megérje digitalizálni és az a projekt sikeres is legyen, a következő feltételeknek teljesülnie kell:  

Elkötelezettség 

A digitalizáció igényének belülről kell fakadnia. Olvashatunk számtalan blogbejegyzést annak előnyeiről, kérhetünk szakértői véleményt, melynek hatására belevágunk, de ha mi magunk nem vagyunk teljesen meggyőződve róla, hogy a vállalatunknak erre szüksége van, akkor az bizony befolyásolhatja a projekt sikerét.  

Megfelelő termék és beszállító kiválasztása 

Minden vállalat működése, szervezeti felépítése és kultúrája más. A projekt sikerességének egyik alapköve, hogy megbízzunk a kivitelező csapatban, tehát a beszállítóban. Olyan vállalatot érdemes ezzel a feladattal megbízni, aki hasonló értékeket képvisel, hasonló a kultúrája és akinek hiszünk a szakmai kiválóságában. 

A megfelelő termék kiválasztása rengeteg időt vehet igénybe. Mindig vegyük figyelembe a saját vállalatunk működésére vonatkozó jogi követelményeket, a szektorra vonatkozó specialitásokat. Határozzuk meg, hogy mi az elsődleges célja ennek a projektnek, milyen problémát akarunk vele megoldani, de a termékek vizsgálata során azokat a lehetőségeket se hagyjuk figyelmen kívül, amire most talán még nincs szükségünk, de a jövőben egy bővítési lehetőség lehet. Minden vállalat egyedi és specifikus, olyan megoldást érdemes választani, ami a vállalat igényei szerint testre szabható. 

Folyamatos kommunikáció 

A kommunikáció minden projektben fontos, nem csak a digitalizációs projektekben. Ennek több oka is van. Egyrészt, tájékoztatnunk kell a vállalat dolgozóit a bekövetkező változásokról, hogy miért szeretnénk bevezetni az adott terméket és mi ennek a projektnek a célja. A szándékaink és motivációink ismertetésével ugyanis csökkenteni tudjuk a kételyeket, a folyamatos tájékoztatással pedig elejét vehetjük a fals információk terjedésének. 

A másik kommunikációs út beszállítóval való egyeztetés. A nagyobb digitalizációs projekteken pl. DMS, ERP stb. bevezetésazaz, ahol a rendszereket a vállalat igényeihez kell igazítani, ott szoros együttműködésre van szükség. A megrendelő feladata definiálni a jelenlegi működést, a beszállító feladata pedig ezt minél jobban megérteni és javaslatot tenni annak optimalizálására és kivitelezésére. 

Kitartás 

digitalizációs projektek kedvező hatása, olykor hosszú távon jelentkezik. A projekt kezdetén időt, energiát, erőforrást kell belefektetnünk, amely akkor térül meg igazán, amikor a mindennapmunka szerves részévé válik. Tartsunk ki a választott megoldás mellett és a beszállítóval közösen gondolkodjunk annak még jobb kihasználásában, illetve azon, hogy milyen módon tudja még a termék vagy szolgáltatás a mi munkánkatámogatni. 

Nagy Alexandra
Nagy Alexandra

Mérnök és Folyamatszervező informatikusként, szenvedélyem a modern technológia.
Folyamatosan nyomon követem a technológiai vívmányokat és keresem az optimálisabb megoldásokat, mert az informatika állandóan változik én pedig szeretek lépést tartani vele.